Ó, kapitány, kapitányom! Kapitányom?!

Kovács Eszter
2024.05.10.

Bizonyára sokak számára ismerős a Holt költők társasága. A filmet 1989-ben mutatták be, a rendezője Peter Weir, a forgatókönyvírója Tom Schulman. A főszerepben Robin Williams, Robert Sean Leonard és Ethan Hawke láthatók. A filmnek óriási sikere lett, elkészítették a könyvváltozatát és színházi előadás alapjául is szolgált.

A Holt költők társaságát két magyar színdarab dolgozza fel: az egyiket a Veszprémi Petőfi Színház jegyzi, a másikat a Kultúrbrigád. A Kultúrbrigád darabját Vidovszky György rendezte, a magyar szöveget Ugrai István írta hozzá. A darab „anyaszínpadja” az Átriumban található. Mr. Keating szerepében Bányi Kelemen Barna, Neil szerepében Katona Péter Dániel, Todd Anderson szerepében pedig Kovács Máté látható. 

A színházi előadás eltér a filmtől, elsősorban a műfaji különbségek miatt. Például Pitts és Mrs. Perry karaktere nem szerepel a darabban, valamint a filmes tájképeket különféle színpadi térelemekkel helyettesítették. A legérdekesebb viszont a cselekmények közötti eltérés.

A filmben a hangsúly a fiúkon van, azon, ahogy ismerkednek a költészettel, ahogy a tizenévesek problémáival küszködnek, hogy hogyan lesz belőlük valaki. Az eltérésekhez sorolható például az is, hogy a színdarabban inkább Keating karaktere van a középpontban, a szabadon gondolkodók képmása, aki próbál jó tanár lenni, bár az erre vonatkozó tanácsok ellentétesek. Épp ezért a Charlie telefonos incidense után játszódó beszélgetése az igazgatóval talán nagyobb szerepet, mint a filmben.

Peter Weir rendezésében az egész beszélgetést az angol udvariasság hatja át, ezzel szemben Vidovszky darabjában sokkal hevesebb beszélgetéseknek, sőt inkább vitáknak lehetünk szemtanúi.

Az igazgató egyértelműen Keatinget vádolja Charlie szemtelenségéért és kritizálja a fiatal tanár módszereit. Többek között az iskola hagyományait hangsúlyozza, a romantikus költőket szidja, a nagy nemzeti múltat emlegeti...A tanár, a filmbeli párjával ellentétben, egyre dühösebben válaszol, sőt azt is kijelenti, hogy ezeknek igazából már nincs is köze a tanításhoz.

Ez a beszélgetés jelképezi a magyar oktatással és kultúrával kapcsolatos beszélgetéseket: megjelennek a hagyomány és az újítás kérdései, az össze nem egyeztethető álláspontok és az egyáltalán nem kapcsolódó „ideológiai” kérdések.

A következő fontos esemény Neil öngyilkossága. A színpadon két térelem van: úgy néznek ki, mint két hosszúkás ketrec. Az összes szereplő jelen van: a diákok a ketrecen belül, a felnőttek kint. Neil, a hátán a Puck- szerepből ott maradt pillangószárnyakkal elkezd felmászni a színpadi térelemekre, hogy felakassza magát. Újrajátszás történik: a szereplők a már elmondott szövegeiket ismétlik, de nem kapcsolódnak sem egymáshoz, sem Neilhez.

A jelenet atmoszférikus és groteszk a fentről jövő kevés fény, az óriási árnyékok és az eddig viccesnek tűnő sorok miatt.

Todd az egyetlen, aki ténylegesen érti a helyzetet és próbálja megállítani Neilt.

A két fiú kapcsolatát a film esetében is többféleképpen értelmezték: van, aki barátságnak tekinti és van, aki szerelemnek. A színdarabban is megjelenik ez a „bonyodalom”. Azonban a színdarab rendezője, a filmrendezővel egyetemben, nem dönti el a kérdést, a nézőkre hagyja a választ.  

És végül a történet egyik legismertebb eseménye: Mr. Keating távozása. Ez talán egyben a tragédia tetőpontja is, azaz a bosszú egy (talán) ártatlan tanáron egy (talán) ártatlan fiú halála miatt. A Welton diákjai valóban életreszóló leckét tanultak az iskolában. 

A fiúk, a filmhez hasonlóan, felállnak a padokra, míg a tanáruk a nézőtér felé hagyja el a termet (és egyben a színpadot is). Ami azonban teljesen felkészületlenül érte a nézőközönséget (engem legalábbis biztosan) az az, hogy az igazgató felszólítására mind leülnek. Igaz nem egyből, vonakodva és sírva, de végül leülnek.

A sokat emlegetett szabadság és önállóság megrepedt az igazgatói tekintély súlya alatt, ami még elkeserítőbbé teszi a befejezést.

A színházi élményhez és talán a történethez is sokat hozzátesz a tény, hogy az Átrium a 2024-es évad után gazdasági okokból bezár. A különböző értelemben távozó Neil és Keating elkerülhetetlen tragédiája kísértetiesen hasonlít az Átrium végéhez. És bármelyik értelemben is fejeződik be a színház története, legalább annyian megsiratják majd, mint a Holt Költőket.

Fotó: MédiaKlikk


Create Account



Log In Your Account