„Szeretem, ha az oktatók és a diákok partneri kapcsolatban működnek” – Interjú Reisz Ákos Mártonnal, a BTK HÖK új tanulmányi referensével

Varga Tímea
2024.09.05.

A pécsi születésű Reisz Ákos Márton, a BTK HÖK „újonca” 2021 óta a Pécsi Tudományegyetem hallgatója, korábban pszichológia alapszakon, 2024 szeptemberétől pedig mesterképzésen, kognitív pszichológia specializáción folytatja tanulmányait. Ezzel párhuzamosan aktívan támogatja a BTK hallgatóit tanulmányi ügyeik intézésében, ugyanis az új tanévben ő tölti be a Hallgatói Önkormányzat tanulmányi referensi tisztségét, miközben az OMHV és az Oktatási Bizottság tagja is lesz. Ákost korábbi tapasztalatairól, motivációjáról és jövőbeli terveiről kérdeztük, de az interjúból azt is megtudtuk, miért jó a hallgatóknak, hogy van tanulmányi referensük.

Hogyan kerültél ebbe a szerepbe? Volt már korábban is valamilyen kapcsolatod a HÖK-kel?


Hogy őszinte legyek, teljesen véletlenül történt. Eredetileg a PécsiBölcsész oldalán láttam a hirdetést, hogy a HÖK Oktatási Bizottságába új tagokat keresnek. Erre jelentkeztem, ahova a meghallgatás után fel is vettek. Ezt követően keresett meg Bencsik Bonita, a jelenlegi tanulmányi referens azzal, hogy annyira meggyőző voltam az interjún, hogy szeretnének felkérni erre a pozícióra, ami – mivel Bonita befejezi az egyetemet – megüresedett. Én pedig örömmel elfogadtam a lehetőséget.


Eredetileg tehát az Oktatási Bizottság munkája az, ami érdekelt téged. Miért szerettél volna ott dolgozni?


Úgy gondolom, az egyetemnek van egy komoly bürokratikus rendszere, amit nehéz kiismerni, ezért sokszor előfordul, hogy a hallgatók nincsenek tisztában azzal, pontosan milyen jogaik vannak. Márpedig hasznos dolog tudni, hogy milyen jogok illetnek meg valakit a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat (TVSZ) alapján, mert sajnos előfordul, hogy ezek sérülnek.


Abban szeretnék segíteni másoknak, hogy megkapják a szükséges érdekképviseletet, illetve hogy tisztában legyenek a szabályokkal, ezáltal megkönnyítve az egyetemi létet.

Ha valakinek valamilyen nehézsége, gondja van, én nagyon szívesen utánanézek a TVSZ-ben, kikeresem a választ, hogy ezzel is segítsek. Erről szól valójában a tanulmányi referensi tisztségem is.


Ez azért elég specifikus terület, korábban is érdeklődtél hasonló dolgok iránt vagy ez az egyetem hozadéka?


Nem igazán, bár a gimiben a legjobb barátommal viccelődtünk azzal, hogy kinyomtattuk a házirendet és jeleztük a tanároknak, ha valami nem egészen stimmelt, például a dolgozatok javítási határideje. De ezt akkor csak humorból csináltuk, semmi komolyat nem akartunk ezzel.

Mindig is jobban szerettem, ha az oktató és a diákok partneri kapcsolatban működnek, hiszen békésebb együttműködésben jobban megy a tanulás is – ennek a fenntartása az, ami mindig is érdekelt.


Ha jól számolom – az orvosi kari kitérővel együtt – már 4,5 éve a PTE hallgatója vagy. Ehhez képest viszonylag későn jött a „cselekvési vágy”, hogy becsatlakozz a HÖK munkásságába. Mivel foglalkoztál eddig a diplomaszerzés mellett?


Az alapképzés alatt elsősorban a tudományos munkára fektettem a hangsúlyt: már viszonylag korán beleástam magam a kutatói munkába és a Tudományos Diákköri Konferenciákra fókuszáltam. Már az első évben részt vettünk a TDK-n az egyik szaktársammal, amihez a kutatást az egyetem első hónapjaiban végeztük egy nagyon lelkes oktató vezetésével és támogatásával, ami rendkívül kemény munka volt, de OTDK-n különdíjat nyertünk vele, tehát abszolút megérte. Legutóbb pedig a Kari TDK-n egy új kutatással a saját szekciómat megnyertem. A BA alatt az akadémiai pálya vonzott inkább, ezért a kutatást helyeztem előtérbe, illetve ezeket a konferenciákat. Most talán majd lesz lehetőségem bepótolni, ami eddig kimaradt az egyetemi élet más területeiből.




Szeptembertől biztosan, hiszen te leszel az új tanulmányi referens. Pontosan mit takar ez az elnevezés, milyen feladatok tartoznak majd hozzád?


A prioritás a diákok tanulmányokkal kapcsolatos problémáinak a kezelése, intézése, a hallgatók segítése. Ez egy elég összetett munkakör, számos különböző megkereséssel fordulhatnak hozzánk, a kedvezményes tanrendtől az óraütközéseken át egészen a Neptunnal kapcsolatos problémákig. A másik fő irányvonal az OMHV-kérdőívek kezelése: ezek kiküldése, a kitöltés népszerűsítése és kiértékelése is a feladataim közé fog tartozni. Ezen kívül vannak még olyan kisebb volumenű munkák, mint a hallgatói tájékoztatók tartása, például tárgyfelvételről, vizsgaidőszakról.

Tehát minden, ami a tanulmányi dolgokkal kapcsolatos kérdés, azzal kereshetnek a hallgatók.


Ha tanulmányi jellegű kérdésük van a hallgatóknak, hol érnek el téged?


Kereshetnek a PTE-s e-mail címemen vagy Messengeren, de az elsősök megtalálnak a gólyacsoportban is. Emellett ügyeleti időben személyesen a Diákcentrumban is elérhetőek vagyunk.


A következő egy-két évben tehát meglehetősen elfoglalt leszel. Mik a terveid, milyen célod van, amit szeretnél elérni ebben a tisztségben?


A legfontosabb, hogy szeretnék egy jól működő hallgatói érdekképviseletet létrehozni, valahogy kicsit közelebb vinni a tanulmányi rendszert és a szabályzatot a diákokhoz. Szeretném, ha lenne rálátásuk és tudnák menedzselni a saját tanulmányi ügyeiket, ehhez pedig minden segítséget megadni nekik. Emellett örülnék annak is, ha az általam korábban észrevett egy-egy apró hiányosságot orvosolni tudnánk, akár más karok jó gyakorlatait mintául véve.


Hamarosan kezdődik az új tanév, ismét nagy létszámú gólyával. Milyen jótanácsod lenne a leendő elsőéveseknek?


Ha szembekerültök ezzel a tanulmányi rendszerrel, az elsőre nagyon ijesztő tud lenni – rengeteg a szabály, ami hivatalos nyelven (érthetetlenül) van megfogalmazva –, de nem kell félni.


Nagy levegő, egy lépés hátra, és bele fog rázódni ebbe az egész egyetemi életbe, csak adjon magának időt, hogy megszokja ezt az új létet. Ha pedig bármi problémájuk van, keressenek, keressenek és keressenek!


Fotó: Czicza Szabolcs


Create Account



Log In Your Account