Észak-Amerikában a hálaadást követő első péntek a nagy karácsonyi bevásárlások kezdőnapja. A bevásárlóközpontok ilyenkor óriási akciókkal várják vásárlóikat, akik az üzletek megnyitásának pillanatában a kiszemelt termékre koncentrálva, szinte őrültekként lépnek át egymáson, hogy biztosan hozzájuthassanak az olcsó áruhoz. A 2006-ban tartott Black Friday óta több mint 100 személyi sérülés és 11 haláleset történt a bolti tülekedések során. Ijesztő, mikre nem vagyunk képesek. Azonban nem kell ebben részt vennünk, és van valami sokkal jobb, amihez csatlakozhatunk ezen a napon. A ne vásárolj semmit! nap 1992-ig nyúlik vissza, ötlete pedig a kanadai származású Ted Dave-től ered, akinek a kezdeményezését az Adbusters szervezet népszerűsítette. Napjainkra a szemlélet szerencsére nemzetközi szinten is elterjedt. Itthon 2004-ben hirdette meg először a Tudatos Vásárlók Egyesülete, azóta hazánkba is sokan tartják ezt a szokást. Grafika: Hudák Eszter Az első ne vásárolj semmit! napot annak érdekében tartották, hogy a társadalom elgondolkozzon a túlfogyasztás problémáján. Tudatni akarták többek között azt is az emberekkel, hogy Földünk népességének 20%-a fogyasztja el a rendelkezésre álló erőforrások 80%-át. Az évről évre csatlakozók ezen a napon fogyasztásmentessé válnak, ami nem csak annyit jelent, hogy nem vásárolnak, de nem is használnak autót, és az életfeltételek fenntartásához elengedhetetlen gépek működtetésén kívül semmilyen energiát sem (nem világítanak, nem kapcsolják be a tévét, a számítógépet stb.) . A 2012-es ne vásárolj semmit! nap alkalmából a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) közzétette a tudatos vásárlók új 12 pontját. A lista a 9 év alatt apróbb változtatásokon esett át, de a lényege ugyanaz maradt. Leírja a legfontosabb teendőket és az életünk azon területeit, amelyekben a legtöbb változást érhetjük el a környezet védelméért. Te döntöd el, mit és kit támogatsz. Nem kell támogatnod a kizsákmányolást, a gyermekmunkát, a környezetszennyezést, a káros és felesleges dolgok tömeges gyártását. A mennyiség helyett a minőségre figyelj! Kevesebb vásárlás, kevesebb fűtés és hűtés, kevesebb autózás, kevesebb utazás, és fellélegzik a természet. Vásárlás előtt írd össze, mire van szükséged. A nagy üzletek profi módszerekkel csábítanak felesleges pénzköltésre. Ne hagyatkozz „polctrükkökre”. Vásárolj közvetlenül a gazdától, piacon vagy helyi kisboltban. Kutasd fel a jó helyeket. Támogasd a helyi termelőket, kisiparosokat, gyártókat. Válaszd a szezonális élelmiszert. Vigyél magaddal táskát/szatyrot, ne fogadj el zacskót. Válaszd a csomagolásmentes vagy fenntarthatóan csomagolt árut, a visszaváltható, illetve újrahasznosított csomagolást. A hús és a tejtermékek lényegesen jobban terhelik bolygónkat a növényi élelmiszereknél. Egyél több zöldséget, kevesebb húst, iktass be hetente vega vagy vegán napokat! Tanuld meg, hogyan hatnak a reklámok. Ne dőlj be a vonzó külsőnek, láss át a szitán, ha túlfogyasztásra ösztönöznek. Így tudsz majd tényleg ellenállni. Keresd a fenntartható és etikus termékeket tanúsító címkéket. Ne tévesszen meg a zöld szín és a sok kamu logó. Csak a hiteles minősítéseknek higgy, hogy tudd, mit vásárolsz. Válassz olyan termékeket, amelyeket állatkínzás nélkül tesztelnek, amelyeket természetes élőhelyeik károsítása nélkül készítenek el. Kerüld az eldobható dolgokat, ezek tömeges előállítása és kidobása energiapazarlással és környezetszennyezéssel jár. Vegyél használtat, ha elromlott, javíttasd. Ha nincs is tökéletes megoldás, keresd mindig a jobbat. Jelezd a cégeknek: fontos a fenntartható és etikus működés. Ha többen mondjuk, komolyan veszik. Sose gondold, hogy céljaiddal egyedül vagy! Csatlakozz kihívásainkhoz, tagságunkhoz, zöldülő közösségekhez, mert együtt, kis lépésekkel nagyot tudunk változtatni.Buy Nothing Day – ne vásárolj semmit! nap
Ezt a napot nevezhetnénk fogyasztói böjtnek vagy vásárlási szünnapnak is, amely titltakozás a nyugati túlfogyasztás, a jólét, a vagyon egyenlőtlen eloszlása és a reklámok életünkre gyakorolt hatása ellen.
Célja
Fel akarták hívni a figyelmet arra, hogy tudatosabban válogassuk meg, mit veszünk, tudjuk, mi van a termék mögött (milyen életciklus), és mit jelent az ránk nézve, ha megvásároljuk.
Hogyan is zajlik pontosan egy ilyen nap?
Ezen a napon több különböző felhívó jellegű megmozdulást is szerveznek, ilyen például a hitelkártya-feldarabolás, ingyenes utcabálok, zombinak öltözött aktivisták, akik a bevásárló-központokat róják, valamint üres bevásárlókocsikat tologató aktivisták.
12 pont
A fenntartható életmódot vizsgáló nemzetközi és hazai kutatások is mind azt mutatják, hogy életmódunk 3 olyan szegmenssel rendelkezik, ami a legnagyobb hatással bír a környezetterhelés szempontjából: az étkezés, azon belül is a húsevés; a lakhatás, azon belül is a fűtés és hűtés és a közlekedés, azon belül is az autózás.
1. A pénzed szavazat
2. A kevesebb több!
3. Írj listát!
4. Helyben helyit
5. Mondj nemet a csomagolásra!
6. Egyél klímabarát módon!
7. Láss tisztán!
8. Olvasd el a címkét!
9. Erőszakmentes jólét
10. Használd, amíg bírja!
11. Nem mindegy!
12. Közösen könnyebb