Minden megengedhető, ha valami művészet? Gyere – könyvkritika

Kozma Lilla
2023.03.09.

A dán származású írónő, Janne Teller nevével már többször találkozhatott a magyar olvasóközönség, hiszen hazánkban a Gyere című könyve már az ötödik olyan alkotás, amit olvashatunk tollából. A Semmi és a Minden sikerszerzője most sem egyszerű témát választott, az eddigiekhez hasonlóan ebben a kötetben is nehéz kérdéseket boncolgat. Hol szükséges meghúznia a határt egy művésznek? Mi lenne egy szerkesztő feladata? Kié a felelősség egy könyv megjelentetésénél? Ehhez hasonló morális és filozófiai kérdésekre keresi a választ a könyv elbeszélője.

Egy borús téli napon Petra Vinter elmegy ahhoz a könyvkiadó-szerkesztőséghez, ahova állítása szerint egy olyan kézirat került, ami az ő tragikus történetét meséli el. A kiadó igazgatója nem tudja, mitévő legyen. Az ő felelőssége egy olyan könyv megjelentetése, ami megpecsételheti a nő életét, vagy az íróé, aki megírta ezt a történetet? Egyáltalán igazat mond a nő?

A regény rövidségének meg persze az elbeszélő belső vívódásainak köszönhetően nagyon csapongó és zavaros, de ezzel teljesen átadja és érzékelteti a téma komolyságát.

Az igazgató egyszerre dolgozik beszédén, amit a nemzetközi konferencián kell előadnia a könyvkiadás és az irodalom világának etikájáról, miközben felelevenednek benne a múlt fájdalmai, és a jelen, Petra Vinter esete is aggasztja.

Az egyik legnépszerűbb bestsellerszerző következő könyve vár kiadásra, ami rengeteg olvasót hozhat, ezzel pedig rengeteg pénzt is, mind a kiadónak, mind az írónak. De mi van akkor, ha igazat mond Petra Vinter, és a szerző ellopta a történetét? De a szerzők inspirálódhatnak az életből, hiszen mi másból nyerhetnék ötleteiket? Akkor mit lehet leírni, és mit nem?

A plágium az, amikor egy szellemi alkotást egy szerző lemásol, és a saját nevén közöl, pedig nem állna jogában, hiszen nem annak eredeti kitalálója, megalkotója. Hogy kapcsolható mindez ehhez? Itt nem egy irodalmi alkotást, hanem egy életeseményt dolgoztak fel, a valós személy engedélye nélkül. Ez akkor minek minősül?

„Az irodalomnak, amely a valóságon alapul, szükségszerűen hasonlítania kell a valóságra. Szükségszerűen a valóságból kell építkeznie.”

Mi másból tudna felépülni egy történet, ha nem a való élet pillanataiból? Valakinek elég egy személy, egy mondat, de valakit akár konkrét szituációk is inspirálhatnak egy történet megszületésénél. Persze nagy szerepe van a képzelőerőnek, nem muszáj földhözragadt műveket írni, de a legszürrealistább regényt is inspirálhatja egy valós pillanat.


Grafika: Gálfalvi Erika

A regény zsenialitása abban is megmutatkozik, hogy mi, olvasók is nehezen tudunk állást foglalni a kérdésben, hogy hogyan cselekednénk ebben a szituációban. Mind szép és jó, hogy valaki az életből merít ihletet, de ha ezzel életeket tehet tönkre, valószínűleg nem a könyv kiadása lenne a helyes döntés. Persze azon az emberen kívül, aki mindezt átélte, valószínűleg senki nem tudná, hogy Petra Vinterről szól a történet, de akkor sem lenne erkölcsös megjelentetni a könyvet ennek tudatában. De kinek kellene felelni mindezért?

„Túl lehet élni, amit mások követnek el ellenünk. De azt nem, amit mi csinálunk másokkal.”

A könyvkiadó igazgatója jogosan okolná magát, ha rábólintana a kiadásra, hiszen a végső döntést ő hozza meg. Hiába nem ő írta a regényt, mégis az ő lelkét nyomná a teher, ha napvilágot látna a történet. Hogy dönt ennek fényében?

Janne Teller új regényének megjelenését megosztó vélemények követték. Voltak, akiknek tetszett a filozofikus kérdései miatt, amikkel belevette az olvasót is az elmélkedésbe, de akitől távol állt ez a több mint 100 oldalon át olvasható belső monológ, azt untathatta a történet.

Engem személy szerint lenyűgözött a Gyere, mivel nagyon szeretem azokat a könyveket, amik elgondolkodtatnak, és nem csak olvasás közben, hanem utána is foglalkoztatnak, így bátran ajánlom azoknak, akik hasonlóan vannak ezzel, mint én. 

Te mit tennél egy ilyen helyzetben?


Create Account



Log In Your Account