A sharenting mint jelenség (a gyerekekről való posztolás a közösségi médiában – a szerk.) az utóbbi években egyre nagyobb visszhangot keltett a médiában, még a közszereplők között is megoszlanak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy mi a helyes lépés, hiszen a szülőknek egyfajta boldogság a gyermekáldás, amit szívesen megosztanak a nyilvánossággal.
A közösségi média megjelenése változást idézett elő a társadalomban, az okoseszközök elterjedésével ma már időt és földrajzi viszonyokat felülírva tudunk csatlakozni az internethálózaton keresztül az online térhez. A felületen eltöltött idő folyamán kialakítottunk, emellett elsajátítottunk felhasználói gyakorlatokat, amelyek szükségesek ahhoz, hogy az online közösség részei legyünk. Kialakult egy új tér a társadalomban, amelyben elmosódik a magánélet és a nyilvánosság szférája közötti határvonal. Amellett, hogy az információszerzés és a tájékozódás elsődleges forrása, felhasználókként önmagunk profilját is körvonalazhatjuk gondolatok, képek és személyes adatok megosztásával. A jelenséggel kapcsolatban azonban felmerülnek etikai és jogi kérdések, hiszen ha megnézzük a nyilvánosságra hozott tartalmakat, akkor a képet, videót, szöveges tartalmat feltöltő nemcsak egyedül, hanem bizonyos esetekben családtagjaival, akár fiatalkorú gyermekével szerepel. Az utóbbi időben egyre több helyen kerül elő ennek a jelenségnek a kérdésköre, valamint az angol sharenting kifejezés, mint share (megosztás) és parenting (szülőség), amely a szülők gyermekeikről való posztolására utal. A szülő ezzel már elkezdi kiépíteni az online térben gyermekének identitását, amely hatással van a felnőttkori életére is, hiszen a megosztott tartalmaknak nyoma van. Grafika: Kiss Henrietta Az albumok tartalma már nemcsak a szűk családi kör számára látható, hanem ahogy az ismerősök köre is kiszélesedik, teljesen más elvek mentén alakul, ki számára tesszük elérhetővé a magánélet tartalmait, ezáltal megítélhetővé téve mások számára. Nem vonható kétségbe, hogy a gyermek bizonyos életkorig nem képes döntéseket hozni. A későbbiekben, amikor felnő, már nem feltétlenül fog a szülőkkel egyetérteni, nem biztos, hogy ebben a szférában szeretne a későbbiekben elhelyezkedni, emellett ennek következményeit hordozni. A közszereplők gyermekei, úgy gondolom, ebből a szempontból speciálisabb helyzetben vannak, hiszen a szüleik hírneve révén nagyobb figyelemre tesznek szert a nyilvánosságban. Ezért persze a szülők is felelősek, hiszen sok esetben a közösségimédia-felületeken a fizetett hirdetések mellett, vagy éppen ezekbe beleépítve jelennek meg gyermekeik társaságában. A gyermekek mindennek csupán passzív elszenvedői, hiszen nem áll módjukban ellenkezni. Az ezzel kapcsolatban meghozott jogi normák nem előremutatók, a gyermekek visszaélés esetén 5 évig érvényesíthetik jogaikat, ami nem elegendő, hiszen nem biztos, hogy addigra betöltik azt az életkort, amikor képesek élni velük. A kommentek esetében az anonimitáshoz való jog révén sokszor nem derül ki a jogsértő személye sem. Mindemellett nem elhanyagolható tényező a bulvármédia felelőssége, amely kifejezetten a sztárok hétköznapi életét hivatott bemutatni. Érdemes átgondolni, hogy ki láthatja a megosztott tartalmakat, vannak olyan adatvédelmi beállítások, amelyekkel csökkenthető a kockázat. Felelősségünk van továbbá abban is, hogyan nyilvánulunk meg a kommentszekcióban.Családi fotók, nyaralásról készült képek, boldog pillanatok, bármi, amire büszkék vagyunk és szívesen megosztanánk ismerőseinkkel, napvilágot láthatnak.
A fogadtatásuk nem minden esetben felel meg azoknak a kereteknek, amit a felhasználók megengedhetnek maguknak, előszeretettel gyakorolják véleménynyilvánításhoz való jogaikat, sok esetben korlátok nélkül. A szülők megítélése kihat a gyermekeikről alkotott képre is, nem beszélve arról, milyen hatást gyakorolhat ez a kiskorú gyermek önképének alakulására.