Felejthetetlen évet zárt a Forma–1

Kurucz Eszter
2024.12.20.

Sokan azt gondolják, hogy a Forma–1 csak arról szól, hogy autók mennek körbe-körbe, és mindig ugyanaz nyer. De ez nincs így, főleg nem a 2024-es évben! Hiszen idén hét különböző versenyző nyert, ráadásul mindannyian legalább kétszer. Hosszú idő után az idei igen változatos versenysorozat volt, még a hajrára is maradt izgalom. Nézzük is meg, hogyan alakult ez az évad, valamint hogy mi fog változni a következő évben.

Ebben a rövid áttekintésben a huszonnégy futam minden izgalmára és érdekességére nem lehet kitérni, így csak a legemlékezetesebb pillanatokat emelném ki.


Először is Lando Norris első győzelmével kezdeném, amit a Miami Nagydíjon sikerült elérnie. A biztonsági autó után első helyről folytatta a futamot, így a feladata pozíciójának megtartása volt, ami sikerült is. Ez a győzelem adta meg az esélyt arra, hogy újra többesélyesek legyenek a versenyek, és megszűnjön a Verstappen-dominancia. A következő emlékezetes győzelem Charles Leclerc-hez kapcsolódik, akinek hazai pályán sikerült bezsebelnie a győzelmet; utoljára 93 éve nyerte monacói állampolgár a monacói versenyt. A futam is rendkívüli izgalmakat hozott: Pérez, Magnussen és Hülkenberg összeütközött, így ki is estek, mellette még a két Alpine is egymásba ment. Leclerc-nek sikerült egy másik hazai győzelmet is szereznie, mégpedig Imolában. Itt a Ferrari szemszögéből versenyeztek hazai pályán, ahol öt éve nem nyert ferraris versenyző.

A kanadai futam az esős időjárás miatt lett emlékezetes. A Ferrari és a Williams valószínűleg lemondott volna ezekről az esős izgalmakról, hiszen mindkét autójuk kiesett. Viszont Verstappen annál boldogabb volt. Számára a lehető legjobbkor jött az eső, hiszen a borús időjárásban a kvalitásai még inkább megmutatkoztak. Be is húzta a futamot, megállítva a konkurenciát.

Lewis Hamilton alighanem a brit futamra emlékszik a legszívesebben az idén, hiszen itt két év után újra győzelmet aratott, nem mellesleg hazai pályán. Piastri számára idén a Hungaroring a kitüntetett helyszín: a Magyar Nagydíjat a McLaren ausztrál pilótája nyerte.

Míg mi Piastrit ünnepeltük, addig Szingapúrban a másik ausztrált, Ricciardot siratták. Itt ért véget hosszú – és sok sikeres futamot is felmutató – pályafutása. Helyére az új-zélandi Liam Lawson került.




Az idei év hasonlóan indult, mint tavaly: Verstappen uralta a futamokat. Az első tíz versenyből nyolcat megnyert. Csak Ausztráliában és Miamiban talált kihívóra. Carlos Sainz Jr. vitte diadalra a Ferrarit Melbourne-ben. Miamiban pedig – ahogy már említettem – Lando Norris győzött.

Majd egészen tíz futamig nem hallottuk az ismert holland himnuszt, Verstappen új ellenfélre talált Lando Norris személyében, aki idén négy győzelmet is szerzett. Ez a rivalizálás az Osztrák Nagydíjon éleződött ki látványosan: Norris át akarta venni a vezetést Verstappentől, de a manőver közben a két autó összeütközött, és mindkettőnek megsérült a kereke. Így George Russell lett végül a futam győztese. Verstappen hazai versenyén Norris felülemelkedett és átvette a vezetést.

Verstappen tetemes előnyének egy részét meg tudta őrizni a huszonegyedik futamig, a Brazil Nagydíjig. Ekkor 39 pont előnye volt és már csak négy futam maradt hátra. Norrisnak így csak abban az esetben maradt reális esélye a világbajnoki címre, ha mind a négy hátralévő futamot megnyeri. Ez a lehetőség azonban már a huszonegyedik futamon, a Brazil Nagydíjon megdőlt. Norris nem nyert, ráadásul Verstappen feltámadt és újra futamgyőzelmet szerzett. A következő versenyen Las Vegasban pedig be is biztosította az újabb, immáron negyedik világbajnoki címét.

De ekkor még nem dőlt el minden, érdemes volt az utolsó percekig várni. A csapatverseny ugyanis csak a legvégén dőlt el. A McLaren és a Ferrari vívott kemény harcot a győzelemért. Az utolsó futam előtt a McLaren 27 pontos előnnyel vezetett. A Ferrarinak így nagy bravúrra lett volna szüksége, de esélyeit jelentősen növelte, hogy a futam elején Oscar Piastri kipörgött, a mezőny végére került, és innen csak a tizedik helyre tudott felkapaszkodni. Azonban Norris megmentette a csapatukat, megnyerte a futamot! Ezzel 26 év után újra a McLaren csapaté lett a konstruktőri cím.




Sajnos most két hónapra el kell búcsúznunk a kedvenc versenyzőinktől, de nézzük is, hogy mire számíthatunk a 2025-ös évben. Már a kezdés is újdonság – legalábbis az elmúlt évekhez képest. Hiszen nem a megszokott módon Nyugat-Ázsiában lesz az első verseny, hanem Ausztráliában. Ahogy idén is, úgy jövőre is huszonnégy futamot és hat sprintet tudunk végignézni. Ezen kívül új versenyzőket is köszönthetünk: Gabriel Bortoletot a Sauber csapatában, Kimi Antonellit, aki George Russell csapattársa lesz a Mercedes csapatában, és Jack Doohant, aki az Alpine csapatát fogja erősíteni. Továbbá Oliver Bearman is csatlakozni fog a Haas csapatába, de őt már idén is láthattunk versenyezni.

A legnagyobb változás a Ferrari csapatában lesz: Sainz helyett Hamilton indulhat piros színekben. Azonban Sainz sem búcsúzott el, a Williamsben még folytatja a versenyzést.


Összességében egy nagyon izgalmas évadot követhettünk végig, és remélhetőleg a 2025-ös év is ennyire eseménydús lesz – vagy akár még izgalmasabb is. Az idei második félév alapján nyitottnak tűnik a világbajnoki cím megszerzése: Verstappennek Norris, Leclerc és Hamilton is komoly ellenfele lehet. Amennyire kiélezett volt a Ferrari és a McLaren versenye, lehet jövőre az olasz csapat fog kijönni győztesként?

Az biztos, hogy jövőre is érdemes lesz figyelemmel kísérni a Forma–1 eseményeit.


Fotók: Getty Images


Create Account



Log In Your Account