„A kutya a legkomolyabb tükör a világon” – Gyógyító Mancsok kutyaterápiás előadás az MPTI szervezésében

Csenki Janka
2024.10.07.

A kutyák az utcán sétálva képesek bármely idegen arcára mosolyt csalni, legyen szó akár a legmorcosabb emberről is. Biztos sokan éreztétek már, hogy egy háziállat jelenléte milyen kellemes hangulatot képes biztosítani szinte bármilyen helyzetben. Ezt tapasztalhatták azok az érdeklődők is, akik szeptember 19-én részt vettek egy kutyaterápiás előadáson a Magyar Pszichológiai Társaság Ifjúsági Tagozatának (MPT IT) szervezésében. A BTK Pszichológia Intézetébe hét kedves négylábú barát látogatott el, hogy örömöt csempésszen az emberek napjába. Mindeközben pedig gazdijaik, felvezetőik,  Hajdú Virág, Koller Viktória és Szabó Ildikó meséltek az állatasszisztált foglalkozások jelentőségéről és az ÉletHíd Segítőkutya Alapítványról.

Az előadás jó hangulata az első perctől adott volt. Már a terembe lépve rögtön érdeklődéssel, szaglászva fordultak a kutyusok minden résztvevő felé, ami elvette a feszélyező formalitását az éppen kezdődő előadásnak és egy barátibb hangulatot varázsolt. Ez a jókedv és érdeklődés az előadás folyamán sem hagyott alább, a kutyák a széksorok közt szaladgálva gondoskodtak arról, hogy senki se távozzon szeretet és törődés nélkül, a gazdik pedig mindenkit elláttak jutalomfalatokkal, hogy a kutyák számára is legyen kis meglepetés. Persze ez nem jelentette azt, hogy kevesebb fókusz jutott volna az előadók mondanivalójára. Sőt!

A három előadó útja az ÉletHíd Segítőkutya Alapítvány által keresztezte egymást. Koller Viktória – az alapító – által vált Virág és Ildikó is állatasszisztált terápiás felvezetővé, és ismerkedett meg behatóan a terápiás kutyák szerepének jelentőségével. Az alapítvány terápiás és segítőkutya-képzést, illetve kutyakiképzést is biztosít. Az egész folyamat a gazdik bevonásával történik, akik így a kutyáik felvezetőjévé válnak, és hivatalosan részt vehetnek és (szakmájuk szerint) tarthatnak is foglalkozásokat. Az előadás során az állatasszisztált foglalkozások három formájába is betekintést nyerhettünk: edukációs (amelyet Viktória képviselt), terápiás (Virág képviseletében) és foglalkozás/activity (Ildikó által).

Bár az oktatásban még nem terjedt el a terápiás állatok alkalmazása, egyre több helyen elismerik a hatékonyságát és jelentőségét. Ovikban és iskolákban egyaránt alkalmazhatók terápiás kutyák, hiszen már jelenlétükkel megalapoznak egy oldott és biztonságos légkört, ahol a munkafolyamatok sokkal inkább kellemesen hatnak, kevéssé megterhelőek, mégsem veszítenek hatékonyságukból a tanulást és fejlődést illetően. Ráadásul az állatok jelenléte motiválóan hat a gyermekek részvételére és aktivitásra is.

Általában inkább gyakorló jellegű, ismétlő feladatok során használják a terápiás állatokat. Meglehet, az adott órába kevesebb feladat fér bele, azonban amik átbeszélésre kerülnek, sokkal jobban elmélyülnek egy ilyen közegben és a későbbiekben is hatékonyabban előhívhatók és alkalmazhatók. Ehhez azonban elengedhetetlen a rendszeresség is, hogy a gyermekek meghatározott időnként újra meg újra részt vegyenek ilyen tanórákon.


Az állatasszisztált foglalkozás egy másik vonalát (activity) Ildikó képviselte, aki Prágából érkezett az előadásra. Az állatasszisztált terápiával Viktória és az ÉletHíd Segítőkutya Alapítvány által ismerkedett meg, azóta pedig kutyusával, Villámmal és cicájával, Monroe-val kórházi betegeket látogat egyéni, illetve csoportos foglalkozások keretében az FN Motol Jótékonysági Centrum  által. Ahhoz, hogy egy kórházi környezetben tudjanak az állatokkal dolgozni, egy speciális képzést is el kellett végezniük, amely felkészíti az állatokat is az ottani körülményekre (csúszkálós padló, rohangáló fehérköpenyes idegenek, stb.). Az ő szerepük a betegek életében más funkcióval bír, mint egy terápiás vagy egy oktatási környezetben. Nincs munkaterv, elérendő cél, utólagos kiértékelés, csak az itt és most. A legfőbb céljuk, hogy a jelenben örömet hozzanak a betegeknek, és amennyire lehet, könnyítsenek a kórházi létükön.

Egy terápiás közegben ugyancsak számtalan pozitívuma lehet egy kutya jelenlétének. Virág, aki a PTE Pszichológia szakán végezte el az alap- és mesterképzést is, arról mesélt, hogy miért előnyös, ha egy pszichológusnak van kutyája – akár szakmai, akár magánéleti okból.

Egy kutya nevelése az egyik leghatékonyabb önismereti eszköz lehet.

Megismerhettük kutyusát, Lumost is, akinek képzése idén tavasszal ért véget. Az állatasszisztált terápiák módszertana hivatalosan elismert, életkortól, nemtől függetlenül bármilyen problémával küzdő csoport, ember esetében hatékonyan alkalmazható. Segít az intenzív érzelmek előhívásában, motiváció nyújtásában és remek katalizátora a fizikai aktivitásnak és a beszélgetésnek. Módszertani definíciója szerint fizikai, kognitív, viselkedés és szocio-emocionális funkciók javítására szolgál. Például

egy kutya hatására a szorongás, a félelem és fájdalom is jelentősen csökken, márpedig ezek olyan érzések, amelyek egy terápiára érkező kliensben jelen vannak. A kutya ezeket a puszta jelenlétével oldani tudja.

Az előadás dinamikája tökéletesen tükrözte és alátámasztotta az elhangzottakat, ezáltal is ráerősített arra, mekkora szereppel bírnak az állatok az életünkben. A jelenlévő állatok olykor spontán viselkedése (a kutya és a cica egymás iránti érdeklődése, a kutyusok közti szerelmi affér, barátkozás) pedig segítségül szolgált ahhoz, hogy megértsük, érezzük, mennyire sokat számít a rugalmasság és a fesztelenség, illetve hogyan képesek ők ezáltal oldani az esetleges szorongást, ijedtséget, formalitást.

Az MPT IT hivatalos oldalát ide kattintva megtaláljátok!

Fotó: Czicza Szabolcs



Create Account



Log In Your Account