A király visszatér: Jeanne du Barry – A szerető kritika

Endrődi Csaba
2023.11.15.

A hosszú kényszerszünet után Johnny Depp végre újra vászonra került. A Depp kontra Heard válási botrány után a Jeanne du Barry (2023) című filmben való szereplés a nagy lehetősége a visszatérésre. Depp kiváló színész, ám a pereskedés miatt úgy tűnt, hogy végleg elásta színészi karrierjét. Legutóbb 2019-ben szerepelt A barbárokra várva (2019) című filmben, ezután a per miatt nem kérték fel több szerepre. A meglévő szerződéseit is felbontották, így a Legendás Állatok: Dumbledore titkaiban (2022) Mads Mikkelsen vette át az általa megformált karaktert. 2022 végén Depp megnyerte a pert, aminek hatására a filmvilág visszafogadta. Mióta kiderült, hogy ő fogja játszani XV. Lajost a francia művésznő, Maïwenn legújabb filmjében, minden tekintet rá szegeződött.

Jeanne Bécu egy szerzetes és egy szakácsnő törvénytelen gyermekeként látja meg a napvilágot, és szerény körülmények között nevelkedik. Anyja kolostorba küldi, ahol egy ideig Istennek tetsző életet él, ám hamar felfedezi az erotikus könyveket, és általuk a testiséget. Az apácák kiutasítják a zárdából, így Párizsba megy, ahol prostituáltként tengeti mindennapjait. Nagy népszerűségnek örvend a gazdag elit körökben, a pénzes férfiak szeretőjévé válik. Jean-Baptiste du Barry grófnak köszönhetően nemesi nevet vesz fel, és kis idő múlva már a király ágyasai között találja magát: ő lesz XV. Lajos király kedvence.

A film afféle 18. században játszódó Micsoda nő (1990), középpontjában a csábító és okos nő felemelkedésével és szerelmével. Emellett a film a társadalmi különbségekről is szól: Jeanne-t igazán csak az alsóbb rétegek fogadják be, az előkelő arisztokrácia sohasem.

Igazi otthona a párizsi bordély, nem pedig a versailles-i kastély. A lány mindkét közegben jól érzi magát, ám mégis a királyi udvarhoz húzza a szíve. Azonban Versailles-ban sincs kolbászból a kerítés, szerelmét gyakran elragadja a kötelesség, az illem és az íratlan szabályok. A film hűen ábrázolja, hogyan is zajlott az élet a kastélyban, ahol minden a király körül forgott. Bemutatja, hogy mai szemmel nézve milyen röhejesnek tűnnek az akkori formalitások, például a király reggeli rutinja, amit több tucat nemes nézett végig, vagy az illemszabály, miszerint az uralkodónak nem lehetett hátat fordítani, így csak lehajtott fővel, hátrafelé lépkedve távozhattak az alattvalók.




A rendező valósághűen bemutatja a Jeanne-nal szembeni gonosz játszmákat: az udvarban mindenki megveti őt, csak az utcalányt látják benne, és ezt érzékeltetik is vele. A film jól ábrázolja a lány hányatott sorsát, azonban nem képes elérni, hogy együttérezzünk a főszereplővel, és hogy sajnáljuk a megpróbáltatásai miatt.

 Jeanne nem tesz semmit Franciaországért, nem érdekli a politika, csakis a király és a fényűzés.

Egyedül a kapott szolgájával, Zamorral foglalkozik, ami kevés a nézők szimpátiájának megnyerésére. További negatívum, hogy nincs eléggé kibontva a központi karakter. A főszereplő eredetét és a francia forradalom után bekövetkezett tragikus végzetét is csak a narráció során ismerjük meg. A film túlságosan is egy dologra összpontosít: Jeanne és Lajos kapcsolatára, ami szintén nincs kellő módon elmélyítve. Egy ilyen érzéki kapcsolatban lényegesek a párbeszédek arról, hogy a két fél mit érez, mit gondol, miben ért vagy nem ért egyet. Egy kapcsolat nélkülözhetetlen része a kommunikáció, aminek hiányában elveszik a hitelesség. A közös jelenetekben Johnny Depp csak tőmondatokban beszél franciául, a főszereplőt alakító rendezőnő pedig kínosan keveset szól az anyanyelvén.

Érezhető, hogy a marketing miatt adták Johnny Deppnek a szerepet, így a film már azelőtt berobbant a köztudatba, hogy bármit is letett volna az asztalra. A színészlegenda nagy visszatérése hírnevet szerzett a filmnek, amit a Cannes-i Filmfesztiválon terveztek bemutatni, mint az egész eseményt megnyitó alkotást. E kettő tényező nélkül feltehetőleg jóval kevesebb figyelmet kapott volna a film. Sem a király karaktere, sem a címszereplő nincs megfelelően megírva, a történet gyenge, az viszont tagadhatatlan pozitívum, hogy történelmileg hiteles.

A film hiányosságai miatt Johnny Deppnek sajnos csak egy középszerű kosztümös drámában sikerült visszatérnie.


Képek forrása: Port.hu


Create Account



Log In Your Account